terimak kaseh sudi klik

Pengekot Palak Setan

sapa sik klik can apek

Monday, August 30, 2010

Ang Pow

Hai!!! 你好 ? (maksudnya apa habar?) entry kali tok i nak story-mory pasal ang pow. Taim kitak orang kecik nak berapa banyak oleh kitak orang? beribu? beratus? berpuloh? beringgit? Persoalan saya ritok saya nok nanyak pendapat kitak oranglah......adakah ang pow tok sebahagian daripada culture kita nok nyambut raya? Sebab saya kurang pastilah....mun or cin nang dah jadi tradisi sidaknya ang pow tok....kita...im not surelah...

nah ambiklah ang pow berik saya kepada kitak orang yang sudi maca blog saya...ambik2 jangan malu2...

Camney tradisi family dak kitak merik ang pow? maksud saya camney kitak orang boleh diklasifikasikan sebagai pemberi or pernerimak ang pow? mun kitak orang pemberik ang pow nak,brapa besa kitak orang merik?Apakah kriteria yang menentukan jumlah pemberian ang pow kitak orang?Adakah ngekot ke"rapat"an,ke"suka"an atau apa-apalah...

mata miak tok...lalu nangga ang pow...huhu...memangnya sik fokus apa padah org tua nya

Ang pow tok nang bagus,tapi mauk nangga camney tujuannya and apakah rasionalnya kita merik. Bagi saya nak ang pow tok patut diberik ngan...
#bala indok bapak kita
~nek laki,nek ompuan,bapak,mak,dak makcik2,dak pakcik2.....

~bagus kita bedekah ngan orang tua koh,kelak kin murah rejeki kita

#2beradik (nok lom kerja ngan gik skolah)

~rasa asak sidaknya dapat duit bah,dapat pakey sidak belanja bukak skolah lepas raya...save juak duit mak bapak ikit..

#3 dak empunok or bala tentera (anak2 buah,cucuk,cicit)

~tok sama juak...berik ngan sidak memang sidak exited dapat....dapat juak key sidak meli barang diingin sidak kah nak...key tabung kah...key masuk asb kah nak

Tapi nak apa-apa pun,bila merik ang pow nnak niak kita maok baguslah bukannya untok ngeso dirik kita berdu...or seangkatan dengannya
pey banyak duit......

or tujuan kitak orang berjarah ke rumah bala kitak orang bukan semata-mata nak ngollect duit raya ajak...
walaupun boring jangan kitak orang molah muka toet...pulang umah memang kenak kubit mak kelak

Sebut hal nunggu ang pow tek nak,teringat sigek insiden yang berlaku 2-3 tahun yang lepas,ari raya pertama ka kedua mun sik silap...


mauk upin ngan ipin bejarah rumah aku..

2 orang yang gap berbaju melayu: SEMEKOM.....O SEMEKOM

Mem Jenab (makku) : Coba kita ndiat...sapa datang ya

Aku yang kacc tek terus ndiat ke penjan dan nilit sapa yang datang...sambil ya ku nyaut salam..

rindok mak nangga mun anak kedak tok,raya gikya...kompom kenak afundi keluar dari rumah..

Aku yang kacc : Melekomsalam...masuklah pagar sik kunci ya....

Masoklah nembiak ya tek n sampey ke pintu bejarah lah ngan aku

mun mauk ang pow cium palak tut ku key..

Suroh ku sidak duduk n aku angkat ke dapur ngambik aek lemenet

aek lemenet...besa rumah kamek orang make aek tin...sikda make lemenet

Mem Jenab: Sapa ya tek?

Aku yang kacc: ndak kamek tauk ko...nembiak...kawan yen kali

Mem Jenab: yen o yen...coba kitak nangga kawan kitak kah kat luar ya

Yen terus nilit dari tabir pemisah dapur n ruang tamu...

Siklah besar tok adik aku tek...sekadar hiasan jerr...

Yen : Bukan mak eh...sik kenal

Mem Jenab : Sikhal la...layan jakla...tedah orang datang berjarah

Lalulah kamek tiga ke ruang tamu entertain miak nok berjarah tek

Aku yang kacc: Minumlah...makan kueh ya

2 orang yang gap berbaju melayu: aok aok...makaseh

Mem Jenab: kitak duak orang kampong ney?

2 orang yang gap berbaju melayu: Kampong xxx...

Aku yang kacc : Jaoh juak....apa pakey kita datang tek?

2 orang yang gap berbaju melayu: Jalan kaki...

Kamek 3 tek saling berpandangan....lekak terkesima duak tiga minet tek nak...lalulah kamek orang tek nyambong loyar...bila dah duak tiga kali refill offer gik ku tek

Aku yang kacc: maok agik (sambel tangan ngenjok aek lemenet)

2 orang yang gap berbaju melayu: sik..sik...udah kamek duak

Aku yang kacc :dudok lok ah...

Aku angkat untok ngambik angpow ke dapor....sampey ku ke depan tek...

2 orang yang gap berbaju melayu: mupok lok kamek ah...sambel ngenjok tangan bersalam

Aku yang kack: auklah...(sambil tangan ngulor angpow)

2 orang yang gap berbaju melayu: makaseh ah....

Kakya keluarlah sidak tek....kak nyarong kasut...terus chow....aku ngan makku nilit dari penjan jak...blom kluar gik dari gate kertas ang pow dah dibukaknya...kakya karong tek dibuang depan umah aku,antoo juak....

dah belulut miak pagi tek....

Petang ikit lam kol 5 giyalah....ada agik datang...tapi pesen nukar baju...make baju tshirt ngan loar....maok aku sik ngelala teknak....nang sah-sah nak ngepow ang pow dari aku gik.,apa nya ingat aku tok zetty akhtar aziz kah tukang sign rah duit or kali nya nangga muka aku rah duit ya kali...ku suroh adik rempuan ku melayan serta ku pesan nembiak tek udah ku berik ang pow pagi tek...boh berik agik...

toklah zetty akhtar aziz...orang nok nyain duit kita

rindok ati mun muka aku rah duit nak owh....

Yajak lah untok aritok...sebelom ngundor dirik saya nok ngucap...

Selamat menyambut hari kebangsaan a.k.a kemerdekaan to all malaysian!!

kibarkan lah jalur gemilang untok nunjuok sokongan

sama-samalah kita ngekalkan keamanan dan keharmonian negara

Last but not least.....






7 comments:

  1. ntah lah.. nang encelang mata alu nerimak angpow arum bulak nya tek.. mungkin bukan asli budaya kita tapi dah di import.. kira 1 mesia lah tek nakk.. bah sine rumah?.. ku mok bejarah juak kedong takrang merik angpow :p

    ReplyDelete
  2. Nang panjang laa dikerepak ko tok. Raya bleh ku datang umah tok. Sedia angpau okeh? ehehehe...

    ReplyDelete
  3. ang pau ya biasanya aku berik ngan anak buah aku jak pok.pasya nangga umo nya gik.mun kecik kecik la jumlah dalam ya.hehehe.xda ku merik ngan biak datang.mun kitak org datang aku berik ang pau kosong jak.hahaha

    ReplyDelete
  4. FnF:dah ku ready...byk kertas ang pow...
    Labulabi:mun org tua kin byk lah....mok dtg tok....kitakan saudara mara

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...