terimak kaseh sudi klik

Pengekot Palak Setan

sapa sik klik can apek

Wednesday, August 25, 2010

Blog Dalam Bahasa Sarawak Part 2

Mabuhay!!! Apa Habar kitak orang tek?waras??? mun waras oklah tue....ngegeh juak tajuk entry kali tok nak owh...ada part 2 indah...kacaklah tek....hahahhahahhahaa......malam marek saya sikda masa nak bukak blog waima fb sekalipun,apa tek leka saya mbak gago kedirik pia ajak lalulah......sabila pagi tek saya mukak...hah hambik ngko, nang banyak sidak kitak update blog....seronok saya mukak....tapi ngambik masa juaklah saya nok maca....apa entry kebanyakan kitak orang update panjang-panjang....tapi sikhal saya sik kesah sebab saya seronok macanya....bena tok sik saya nak ngolok kitak orang koh....

Sebelum saya mulakan entry kali tok saya nok nyentuh sikit pasal poster yang mit di atas tok...iaitu membaca.....jangan jak kitak orang fikir saya akan molah karangan BM SPM yang bertajuk "Kebaikan membaca di kalangan pelajar"...no no no....Dolok nak tyme saya gik kiut-miut(ko ade muji dirik mpun...sikda nak) iaitu zaman saya gik kanak-kanak rebena....bapak saya nang suka meli buku crita pake kamek orang beradik....ada buku lam bahasa omputeh,bahasa melayu dan yang paling penting ialah buku-buku keugamaan....hampir kesemuanya dalam bentuk cerita bersiri....jadi dahnya bersiri maka kita kena rajin maca mun kita mauk tauk endingnya nak.....jadi tyme kecik dolok,saya boleh dikatakan rajin membacalah...sigek gik faktor nyuroh saya rajin membaca sebab waktu tyme ya sikda banyak gilak iboran bah....
ada sik kitak orang nangga crita tok or maca komik tok....hari-hari midori...best aih....

Tapi bila saya tek udah besar ikit,makin ilang tabiat suka maca ya tekko...saya pun sik tauk kenak...baca ya adalah comanya jarang-jarang nak berlaku bah ngek.Mungkin tyme ya saya udah gago nak ber"kodok" kali nak owh....serey....apa hormon waktu ya baruk nak menjadi bah kali....hahahahhahhahahha
yah hand in hand berbasikal.....sweetlah tek....mun nyerongkeng duak-duak sama nyerongkeng.....dont try this at home k...hehehhehehe

By that time,mun saya nok maca pun apabila nok exam(ya pun malam nak exam baruk nak maca). Mun ndak pun saya akan gago maca hal gossip,celebrities n benda-benda yang seangkatan ngannyalah....
toklah akibatnya bila kita last menet maca....mula-mula kita maca book,last-last book ya maca kita balit

Makin saya membesar nak (iaitu didefinisikan dari segi umor hoccay bukan saiz badan), makin kurang rasa nok maca yako, kecuali pada benda-benda berbentok hiboran....tok nang lagik berminat saya nak maca...bukan apa pakey saya nambah pengetahun am saya,neylah tauk saya tek pandey terpileh masuk pop kuiz kah nak.....dunak ada indah berangan nok masuk pop kuiz tek....adoi lah....
tok pop kuiz version yang baru...nok lamak lelah saya encarik sikda ko...tapi saya ras tauk kitak orang rancangan tok nak...benar ndak???

Bila saya dah kerja nektok,saya mauk sik mauk atau minat kah sik minat saya kenak maca....ne ndak mun saya sik maca camney saya nok carik makan kan....jong-jong ajaran sesat dipolah saya kelak...palis-palis....Tauk-tauk ajaklah kitak orang miak kinek tok makin advance...bukan mona semakin advance ye.....bak kata orang dunia di ujong jarik jak nektok,ney ndak miak kinek tok tang advance jak,mun dari segi belajar alhamdulillah,mun dari segi nak sik berapa bagus ndaklah kita berkenan nak nangga nak...mun kita tok sik tauk papa atau salah merik fakta ngan nembiak kompom kede muka kita kakya bah...
scary sik? mejin kitak orang mun ada bejarik kedak tok dudok di sebelah kitak orang lam cc.....apa yang kitak orang akan polah??? ngeeeeeeeee

Tauk sik kitak orang...mestilah sik tauk nak sebab saya belom madah gik.....dolok nak saya rasa pelek giney orang boleh suka maca blog....bestkah?seronokkah?khayalkah?...ada ya nak sampey tekekek-kekek jak kawan saya kuatan mbak maca blog....saya pun wonder....bukan wonder girls....apa yang best gilak maca blog tok.Then,saya pun coba.....mula-mula blog dibaca saya lam bahasa Malaysia....owh k......camya ajaklah siklah layan gilak.....then,tegerak ati saya nok molah blog...ya mpun main encang-encang jak...sukati saya me'ek jak.....asal ada......bila dah ada blog kedirik teknak supportlah sidak bala kaban saya tek dengan mengfollow blog saya....dari siya saya pande ngabas blog orang lain...dan kemodiannya saya nemu blog dalam bahasa sarawak dan saya telah jatuh chenta.......
yah pusak pun pandey maca blog...dek-dek gik kita nak....hahahaha

Saya tok suka maca blog yang ditulis lam bahasa sarawak...especially munnya personal blog.....pasal lifekah....ceritakah.....jenakakah....dan apa-apa yang bersangkutan dengannya lah.Tapi mun blog lam bahasa lain ya baca juaklah tapi agak kurenglah sikit,bukan saya bias....mun sik cayak tangga kita orang dekat blog yang saya follow sik semua bahasa serawak bah....Kenak kitak orang rasa saya suka maca blog lam bahasa serawak???

(a) saya sik pandey BM atau omputeh
(b) adakah saya tok sik 1 Malaysia
(c) adakah kerana saya tok lova
(d) adakah kerana saya tok kacak(apakah?)

Jawapannya semua salah.....bukan apa bila maca blog lam bahasa sarawk nak saya rasa lebeh feel......penghayatan nya baik di situ (jangan ko ogy giya).....dekat jak rasa bila maca blog lam bahasa serawak bah.Lagikpun nak sik banyak bah bahan bacaan yang ditulis dalam bahasa serawak nak...kah sikda......
tok bendera apa tok??? mun sik tauk saya ngesut dai awak...
boleh sik saya nak nginang burong tok balakang umah saya???

So untok menunaikan kata-kata saya dalam my previous blog , kali tok saya nok feature 2 igek blog yang saya suka baca (antara peberet sayalah)....untok di share ngan kitak orang....best...sik saya bulak ngan kitak orang ko....

#1 Mr Abs
blognya menarik...full of info+cerita+tips+nasihat n banyak lagiklah...mun mauk tauk baca mpun or klik sitok .... another thing, nya pun penulisan ya sincere and bila kita maca nak tang dekat jak rasa....

#2 O on

blognya menyeronokkan....full of emotion + jenaka + colour (rona-roni kehidupan) n etc etc etc....mun nok tauk lebeh baca sendiri ye....klik disini......bila blognya ada unsur kecindan nang lekak-lekik jak kita tetak olehnya ko....

Oklah sampey sitok ajak "taip"an saya untok aritok.....esok-esok kita ketemu lagi ya.......bubbye!!!!!




8 comments:

  1. panjang juak karangan ktk hoh..hahhaa
    kmk pun sama..majoriti blog yg mek follow adalah org srwk sndirik dan medium kaka sarawak. bak kata ktk..lebih feeeeeeeeeeeeellllllll!!!

    ReplyDelete
  2. Terror juak pusak ya baca blog hor...

    ReplyDelete
  3. beautiful stranger:nang jak bena....^_^
    ms tikot:nya follow blog kamek aih...kelak kmk nyuroh nya follow blog kitak juak...^_^

    ReplyDelete
  4. mena ya best gik maca blog dlm bhs swak...tp aku x berapa minat maca blog org swak tp klaka melaya..mun nya klaka dlm bahasa malaysia or omputeh xda hal..mun org melaya dikpun tek xda hal..

    penting bah utk kita nunjuk bahasa kita dikpun..xkan kita perlu ubah cara kita klaka/taip semata2 mok merik orang paham..xkan kita mok klaka/taip kdak bukan kita yang sebenar2nya.

    so bila orang x paham kita boleh ajar nya, tolong polah translation ka..ya la caranya..so klak2 sekda gik retis(contohnya la) yg coba gimik2 klaka swak tp slang kdak urang asli.

    saya memohon ampun dan maaf kepada sesiapa yg maca komen tok yang terasa. sekadar pandangan jak. duak tiga juak mok komen eheh..mintak ampun byk2.

    ReplyDelete
  5. sen...saya bersetuju ngan kata2 awak...sik salah apa padah dirik ya....mun kita mpun sik mempamerkan bahasa kita mpun(betol ndak penggunaan ayatnyakah),sapa lagik nak...

    nang benar padah dirik bhgn bila org sik paham n kelak kita ngajar or kita boleh translate kan nak?dan juak sik suka bila org coba kelaka srwk tp bunyi org asli....very annoy dgrnya

    ReplyDelete
  6. hahahah lwak sen aih..kenak kita duak sik nulis dalam bahasa melano jak owh? hahaha benar padah ktk ya eh. ada juak asa ingga sikit mun nulis dlm malaya eh..

    ReplyDelete
  7. adoi...mun ktk duak nulis lam bahasa melano...jangan lupak molah translation....saya sik pande bahasa melano

    ReplyDelete
  8. kamek tok dari semenanjung tapi nang suka gilak dgn masyarakat sarawak tok. malahan, kamek pande juak na klaka bidayuh

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...