terimak kaseh sudi klik

Pengekot Palak Setan

sapa sik klik can apek

Thursday, September 10, 2009

perbicangan dalam keluarga

last period marek,aku suruh la student form 2B discuss and buat simple dialog perbincangan keluarga waktu makan malam di meja makan.

tok antara dialog yang dipolah sidak
Tema : persiapan menyambut Tahun Baru Cina
Ayah : Tahun Baru Cina hampir datang. Kai Kun semalam kamu sudah membeli meriam daripada saudara?
Kai Kun : Belumlah ayah. Saya mahu membeli daripada kawan saya
Ibu: Ibu tidak setuju, membeli meriam kerana sangat bahaya. Saya juga rasa harganya mahal.
Mei Ling:Saya setuju dengan ibu. Beli sahaja meriam sangat mahal.
Ayah: Saya setuju dengan kata-kata ibu dan Mei ling.Kamu masih budak dan tidak sesuai bermain meriam.Jadi saya tidak setuju kamu membeli meriam.

meriam = mercun

Tema : agihan tugas untuk menyambut Tahun Baru Cina
Ayah : Pada hari tahun baru cina ayah ingin membahagikan tugas kepada apabila tahun baru cina selepas.
Kai Kun : Baik saya menyapu lantai,ia mudah dan senang lagipun saya malas membuat kerja lain.<<<< (ok nak owh,beterus terang)
Ibu:Saya mencadangkan rumah kami mengecat semula supaya rumah kami kelihatan cantik.
Ayah:saya rasa itu satu pandangan yang baik.
Mei Ling:Saya setuju dengan pendapat ibu,mengecatlah rumah kita supaya rumah kita kelihatan baru dan cantik.
Ayah: Saya setuju dengan kata-kata ibu dan Mei ling.


ish ish ish.....penin juak aku baca dialog sidak tok.......tapi dah 2 tahun ngajar ney ndak nak faham dengan bahasanya yg indah ya

Yang kurik itu kundi,
Yang merah itu saga,
Yang cantik itu budi,
Yang indah itu bahasa. <<<<<<<< betul ndakka? hahahahaha

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...